Verdensdagen for psykisk helse

Stressballer utformet som hjerter med tekst - Klikk for stort bildeHjerter med tekst Lillian Larsen

Verdensdagen for psykisk helse ble markert med masse aktiviteter torsdag 14/10.

Som en del av fagfornyelsen, under tema Livsmestring, arrangerte Vg1 helse- og oppvekstfag verdensdagen for psykisk helse på skolen vår.

5 grunner til å markere Verdensdagen

• Det blir lettere å dele tanker med andre, og å gi og få støtte
  • Mindre tabu og skam rundt psykiske utfordringer
  • Du er med på å skape et mer inkluderende nærmiljø
  • Et rausere samfunn gir bedre psykisk folkehelse
  • Du styrker din egen psykiske helse

Folkehelseinstituttet sin undersøkelse om smitteverntiltak, livskvalitet og psykisk helse fra vinteren 2020, viste at flere har slitt med ensomhet og psykiske plager i denne perioden. Unge og aleneboende, har hatt den største psykiske belastningen, og spesielt i områder hvor smitteverntiltakene har vært mest omfattende.

Samtidig viste Studentenes helse -og trivelsundersøkelse (SHoT) fra april i år, at 45 prosent av studentene har hatt alvorlige psykiske plager under pandemien, og at kvinnelige studenter har over dobbelt så stor sannsynlighet som mannlige for å søke hjelp for psykiske plager.

Elever har stand i kantina. Deler ut saft. - Klikk for stort bilde Nye Troms v/Stensland

Elevene hadde egen stand. De hadde også bakt kjeks, muffins og poppet popcorn som elevene kunne forsyne seg av.

Rollespill om dating - Klikk for stort bildeDating Nye Troms v/Stensland

Den psykiske helse hos den enkelte er langt fra enkelt å se. «Dating» er utvilsomt en flott måte å bryte isen og bli bedre kjent med hverandre. – Inkludering er i så måte svært viktig, mener Maja Elvemo (stående bak) og Nathalie Larsen Steinholm (nærmest).

Begge de svært engasjerte helsefagelevene mener at de som føler seg alene kan sitte med en depresjon som andre ikke trenger å oppdage. Det å være åpen om psykisk helse mener de er veldig viktig.
Fysisk helse kan man se tydelig, men den psykiske helsen er ikke enkel å se. Jo mer åpen man er, jo lettere er det å hjelpe og løse problemer. Det er derfor viktig å se hverandre og inkludere alle, sier Elvemo.

Nathalie Larsen Steinholm er enig og er glad for at det er blitt mer åpenhet om psykisk helse, noe som i alt for lang tid har vært et tabubelagt tema.

– Det viktigste er å ha det bra med seg selv. Det å prioritere psykisk helse først og føle seg sett, gjør deg både glad og du føler en tilhørighet, noe som er svært viktig for alle og enhver, sier 16-åringen.

Rollespill med dukke - Klikk for stort bilde Nye Troms v/Stensland

At humor er en viktig ingrediens i hverdagen for at man skal trives og ha det godt med seg selv og i andres nærvær, fikk førsteklassingene mange eksempler på de ulike stasjonene de var innom under torsdagens markering.

Psykevettreglene:

1. Bær ikke på tunge tanker alene.

2. Søk hjelp i tide, det er ingen skam å be om hjelp.

3. Spar på fine opplevelser, de er gode å ha med seg i ryggsekken.

4. Vær rustet mot tunge perioder, snakk om det før det blir for vanskelig.

5. Tenk på det du får til i stedet for det du ikke får gjort.

6. Vær aktiv, regelmessig fysisk aktivitet er bra for din psykiske helse.

7. Forsøk å gjør noe hyggelig hver dag, enten for deg selv eller for andre.

Vi vil takke Rema 1000 og Coop Extra på Nordkjosbotn for positiv sponsing.

Du kan også lese en reportasje om saken i Nye Troms:  (Plussak)